بررسی عناصر و عوامل موثر براعتماد به نفس ملی اقوام

سید سلمان حسینی ـ دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس1


چکیده

هدف از این مقاله بررسی عوامل و عناصر اعتماد به نفس ملی در رابطه بااقوام می باشد کشور ایران با وجود اقوام وقومیت های مختلف که هرکدام دارای خواسته ها ونیازهای مخصوص به خود می باشند،شاید راه مشکل تری را برای رسیدن به اعتماد به نفس در سطح ملی باید طی کند در این تحقیق ما ابتدا به تشریح مفهوم سیاست ، دولت و هویت می پردازیم ، نگاه ما به اعتماد به نفس ملی نه به صورت شخصی وحقیقی بلکه نگاهی کلان و جمعی را شامل می شود که توسط سیاست های انجام شده بوجود می آید در حقیقت ما باید در بحث اعتماد به نفس ملی ابتدا نگاه درونی داشته و بعد در چارچوب بین المللی و بیرونی به آن بپردازیم عوامل وعناصراعتماد به نفس در سطح ملی بسیار زیاد می باشندکه به صورت تیتر وار به آن اشاره شده است ، ولی تأکید ما بررسی عوامل و عناصر موثر بر اعتماد به نفس ملی اقوام مثل سرزمین مشترک , تاریخ مشترک , دین ومذهب مشترک , زبان مشترک , نژاد مشترک , آرمان گرایی و اسطوره گرایی و آداب و رسوم اجتماعی مشترک می باشد که به آن پرداخته شده است این مقاله با روش تحلیلی – توصیفی و بااستفاده از منابع کتابخانه ای که ماهیتی اسنادی داردتهیه شده است


واژگان کلیدی: اعتماد به نفس ملی ، سیاست ، هویت، هویت ملی ، همگرایی، واگرایی


مقدمه
ایران – قلمرویی جغرافیایی وتاریخی است که دگرگونی همه جانبه ای را در طول تاریخ به خود دیده است.جهان امروز دارای اقوام وقومیت های فراوانی می باشد و با توجه به تفکر جهای شدن1 و حرکت به سوی آن این اقوام گروهها دارای خواسته ها ی مربوط به خود می باشند کشور ها ی مختلف دارای ترکیب نامتجانس و متفاوت جمعیتی بوده معمولاً تنوع قومی از انسجام ملی می کاهد نوع حکومت و نحوه ساخت آن از لحاظ فدرال , ناحیه ای و بسیط بودن در چگونگی برخورد با اقوام متفاوت است قاره آسیا با سابقه کهن دارای قومیت های بسیار زیاد می باشد که در این میان ایران باسابقه ملت سازی بسیار طولانی دستخوش تغییرات بسیار زیاد شده است که باعث ناهمگونی در ترکیب جمعیتی آن شده است مجموع عوامل بیان شده ایجاد اعتماد به نفس با گستره ملی در سطح کشور ایران را با روند کند ی مواجه کرده است اما با همین وجود می توان با تقویت و رشد و حمایت از مشترکات به ایجاد یک اعتماد به نفس ملی کمک کنیم و راه را برای مشارکت عمومی و تشکیل هویت ها جمعی هموار سازیم .
برخی مفاهیم مرتبط با اقوام به شرح ذیل می باشد که در جهت روشن شدن بحث به آن می پردازیم:
سیاست(1)
زندگی انسان از ابتدا از پدیده های سیاسی خالی نبوده و سیاست چه به مفهوم هدایت و اصلاح چه به مفهوم قدرت و کسب امتیاز و چه نظم و فسق بخشیدن به روابط اجتماعی و فضایی در مقیاس های مختلف فعالیت های انسان را تحت تاثیر قرار داده است .
سیاست در آثار کلاسیک یونان باستان به معنای هدایت و تدبیر مرتبه فاضله بوده که وظایف و جایگاه زمامداران و شهروندان در آن دقیق مشخص می باشد اما امروز سیاست شناخت نسبت به اعمال و افعال سیاسی و همچنین شناخت «نهادها» و «پدیده های» سیاسی می باشند . در لغت فارسی به معنای «اصطلاح اهور خلق ، اداره کردن کارهای مملکت ، حکم راندن به رعیت و ریاست کردن» آمده است .(2)
فرهنگ لیتره سیاست را علم در حکومت به جوامع و فرهنگ رو بر سیاست را در فن و عمل حکومت بر جوامع تعریف کرده اند .
دیدگاههای نوین در علم سیاست که بیشترین تاکید را بر «پدیده های سیاسی» داشته و دارند . هدف علم سیاست در تسریح منظم و پیش بینی «پدیده های سیاسی» می توان دید بر این اساس مطالعه پدیده هایی چون تصمیم گیری سیاسی، احزاب ، افکار عمومی، انتخابات و انقلابات از جمله هدفهای علم سیاست می باشند .(3 )


دولت(1)
مجموعه هستی مردمی در سرزمینی مشخص و تحت اداره حکومت سیاسی معین است . برای وجود دولت ، تشکیل سازمان سیاسی که کشور را اداره کند لا زم است(2) دولت از نقطه نظر علم سیاست و حقوق عبارتست از ااجتماعی از مردم ( یا جمعیت تقریباً زیاد که به طور مداوم در سرزمین معلومی سکونت اختیار کرده اند مستقل و یا نیمه مستفل بوده و دارای یک حکومتباشند که اکثریت جمعیت مذکور از دستورات آن عادتاً اطاعت نمایند(3) به عقیده ماکس وبر دولت یک سازمان سیاسی اجبار آمیز با اعمال همیشگی است تا جایی که کمیته اجرایی اش به طور موفقیت آمیزی مدعی انحصار استفاده از زور مشروع در راستای اجرای دستوراتش می باشد ...(4)
هویت( 5)
به معنی چه کسی بودن است ، یا یک فرد و گروه انسانی خود را چگونه می شناسد و می خواهد چگونه شناخته شود . هویت پاسخی به نیاز طبیعی در انسان برای شناساندن خود به یک سلسله عناصر و پدیده های فرهنگی ، تاریخی و جغرافیایی است . همانگونه که در یک فرد نیازمند شناخته شدن و به نام ویژگی های تعریف کننده و شناساننده فردی و خانوادگی خود است ، یک گروه انسانی نیز نیازمند شناخته شدن و شناساندن خود به یک سلسله پدیده های معنوی و محیطی است که شخصیت ملی ویژه و شناسنامه متمایزی و ابزار آن گروه انسانی پدیدار می آمد . پویایی این پدیده های مادی ومعنوی فهوم ملیت را واقعیت می بخشد پدیده هایی چون یک سرزمین مشترک، یک دین مشترک، یک زبان مشترک، یک سلسله خاطرات سیاسی مشترک ، برخی دیدگاه های اجتماعی مشترک ویک سری آداب ورسوم وادبیات وسنن وهنرهای مشترک، مجموعه ای از همه این مفاهیم وشناسنامه ای ملی را پدید می آورد که هویت ملی یک گروه انسانی یایک ملیت را واقعیت می بخشد ..
هویت در قالب قومیت ها با تبدیل شدن به هویت قومی باعث کاهش هویت ملی وشاید ضعف اعتماد به نفس درسطح ملی شود در تشکیل هویت های گوناگون عامل مختلف داخلی و خارجی درگیر می باشند .
هویت ملی (1)
هویت ملی عبارتست از مجموعه خصایص وارزشهای مشترک یک ملت مستقل که افراد ملت نسبت به آنها خود آگاهی یافتهو به واسطه آنها احساس یگانگی و تعلق به یکدیگر می کنند .(3) هویت مفهومی ناظر به حالات واعمال شخصی است و ریشه در تربیت خانوادگی آموخته های فرهنگی وباورهای اجتماعی دارد و تشخیص فردیت یک شخص و یک جامعه را تشکیل می دهد هویت در اثر فرآیندهای اجتماعی شکل می گیرد وسپس از تبلور باقی مانده دگرسان شده یا حتی درنتیجه روابط اجتماعی از نو شکل می گیرد .(2 )
مولفه های عینی هویت در سطح اجتماعی ساختارهای ((هویت ملی)) را شکل می دهند و آن را از هویت های ملی و ملیت های دیگر متمایز می کنند.
هویت براساس تغییرشکل نظام سیاسی ، تحول در باورهای فرهنگی و گشودگی آن روی آموزه های فرهنگی دیگر، دچار دگردیسی شده و به مقوله ای نسبی و عصری تبدیل می شود. (3 )و آگاهی ونگرش افراد را شکل وجهت می دهد .
اساس این بستگی ها و تعلقات و هویت های مشخص ، دولت – ملت ها را از هم منفک ساخته و هویت آنها را براساس ملت مشخص می کند .(4)
هویت قومی
هویت قومی برداشت ها و دیدگاههای مختلفی را شامل می شود ولی در مجموع می توان چنین تعریف کرد نسبت فرهنگی مشترک و احساس هویتی که قوم را به عنوان یک گروه فردی از یک جامعه بزرگتر مشخص می کند و اعضای هر گروه قومی از لحاظ ویژگی های خاص فرهنگی از سایر اعضای جامعه خود را متمایز می دانند . به کمک رشد آموزش و وسایل ارتباطی و تکنیک های صوتی – تصویری اقوام روز به روز به هویت خود بیشتر پی می برند و بیشتر به آن دلبستگی نشان می دهند در نتیجه پیوندهای ملی را که دولت در پی آن است و شکننده می کنند و شاید بهتر است برای پرهیز از تشدید مناقشات و مجادلات قومی دولت های ملی ، اصل هویت فرهنگی اقوام به وسیله دولت های متمرکز (یک کاسه گر) مورد پذیرش قرار گیرند .(1)
در جهان بخصوص در خاورمیانه قومیت ها هنوز به طور فعال و پویا در نقشه جغرافیایی خودنمایی می کنند در ایران هم به ترتیب به همین منوال است سازمان سیاسی اجتماعی عشایر بصورت ایلی است .
در گذشته خوانین و کلانتران در راس سازمان سیاسی و اجتماعی ایلات قرار داشته اند ولی اکنون این سلسله مراتب تضعیف شده است . بعد از پیروزی انقلاب شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگزین خوانین و کدخدایان ایل شده اند و اما هنوز نتوانسته اند جایگاه خود را حفظ کنند . (2)
اعتماد به نفس
برداشت اولیه ما از اعتماد به نفس جنبه فردی داشته که درست است که می توان مبنای حرکت ما به سمت اعتماد به نفس جمعی باشد پس سطوح اعتماد به نفس متفاوت است . منظور از اعتماد به نفس فردی احساس ارزشمندی ، غشای درونی و احترام به خویشتن و باور توانایی خود است که همیشه عوامل مختلفی در شکل گیری این اعتماد به نفس مثل موقعیت شغلی ، خانوادگی ، اجتماعی ، وضعیت اقتصادی ، علمی ، جسمی ... دخیل اند .
اعتماد به نفس شخصی دارای دو لایه درونی و بیرونی می باشد و لایه درونی اساس شکل گیری و بروز لایه بیرونی می باشد البته اولین لایه ، لایه بیرونی می باشد یعنی چیزی که دیگران از ما می بینند و شاکله کنش و رفتار و رفتار را شکل می دهد . لازمه اعتماد به نفس درونی شناخت و بررسی زوایای وجودی فرد و رفع نواقص و کاستیها و ایجاد اعتدال در جهت رشد و شکوفایی فرد می باشد (3).

اعتماد به نفس جمعی هم مانند اعتماد به نفس فردی دارای همین دولایه می باشد یعنی اگر ما محدوده جمع را یک کشور بدانیم و لایه درونی آن در چارچوب کشور باشد در جهت رسیدن به اعتلا و شکوفایی کشور باید به رفع نواقص و کاستی ها و بررسی زوایای مختلف و فاکتورهای مهم در رسیدن به اعتماد به

نفس ملی را داشته باشیم تا بتوانیم لایه قدرتمند بیرونی را از خود بروز دهیم .
اعتماد به نفس ملی یعنی " رسیدن یک جامعه اعتلا با توجه به عوامل و عناصر مختلف که انقباض یا انبساط این عوامل و عناصر کاهش و یا افزایش اعتماد به نفس ملی را شامل می شود البته در این تحقیق ما فقط به بررسی عوامل و عناصر موثر بر اقوام می پردازیم که یکی از جوانب گسترده اعتماد به نفس ملی است .
عوامل موثر بر اعتماد به نفس به ملی را می توان با توجه به قیاس کردن با قدرت ملی یک کشور به نه مورد نام برد که این متغییرها در شرایط خاص حالت ونقش مثبت ومنفی پیدامی کنند .
مولفه هاوعوامل اعتماد به نفس ملی درجهت قدرت ملی :
1- عوامل اقتصادی شامل :
الف) زیر بنای تولید نظیر: پس انداز ملی ، سرمایه گذاری ملی ، درجه تحرک سرمایه ، عناصر و ظرفیت های حمل و نقل انرژی ، تولید آب ، جابه جایی فعالیت های تولیدی ، مدیریت ، سطح تکنولوژی ، سازمان و سیستم اقتصادی، نیروی انسانی تولید (مهندسین ، مدیران ، تکنسینها و کادر فنی)
ب- ظرفیت و ارزش تولید نظیر : تولید صنعتی ، تولید کشاورزی ، تولید دامی، تولید خدمات فنی و تخصصی .
ج- سطح تولید مانند : تولید ناخالص ملی ، تولید سرانه ، سطح خوداتکایی ، مازاد تولید ملی ، موفقیت بین المللی تولید ، ترکیب بخشی تولید (صنعت ، کشاورزی ، خدمات ، انرژی ...)
د- مبادله تولید : مانند صادرات ، واردات و موازنه تجاری ، توریسم .
هـ- ثروت و منابع مالی مانند : وامهای اعطاء شده خارجی ، ذخایر ارزی بین المللی ، سرمایه گذاری بین المللی ، خدمات مالی (بانک و بیمه) ، مشرویت اتباع مقیم در خارج از کشور .
2- عوامل جغرافیایی طبیعی با سرزمین شامل :
الف- موقعیت مانند : موقعیت ژئوپلتیکی ، استراتژیکی ، ارتباطی ، اقلیمی و طبیعی .
ب- وضعیت مانند : شکل توپوگرافی ، وضعیت مدها ، امنیت طبیعی و ...
ج- وسعت و فضای نظیر : فضاهای عمرانی یافته ، بایر ، منتظر بهره برداری ، عمق استراتژیک ، ساخت و تراکمها .
د- بناهای زیستی شامل : آب ، خاک ، پوشش گیاهی ، آب و هوا و سرانه تراکم فضایی .
هـ- منابع طبیعی شامل : منابع کانی فلزی و غیرفلزی و منابع انرژی فسیلی و انرژیهای غیرفسیلی و پایدار .
3- عوامل سیاسی شامل : ثبات سیاسی ، کارایی سازمان دولت ، رهبری و مدیریت سیاسی ، شکل دولت ، امنیت داخلی ، سطح بورکراسی ، روابط و سطح همبستگی ملت و حکومت مشارکت سیاسی مردم .
4- عوامل علمی و تکنولوژیک :
الف- زیر بنای علمی مانند : تعداد دانشگاه ها ، مراکز علمی و پژوهشی ، اساتید و محققین ، دانشمندان ، نسبت تحصیل کردگان دانشگاهی به کل جمعیت ، تعداد معلمین ، سهم بودجه در GNP یا تولید ناخالص ملی .
ب- سطح تکنولوژی شامل : تکنولوژیهای متعارف در حوزه صنعت ، کشاورزی ، خدمات ارتباط و نیز تکنولوژی های نوین و برتر مانند : تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی ، فضایی ، اتمی ، زیستی و ژنتیک پزشکی درمانی و بهداشتی ، نانو تکنولوژی و کامپیوتر ، شبیه سازی پژوهش های علمی و ... میزان بودجه تحقیق و نوشته در کلیه بخش ها .
ج- تولید علمی مانند : تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی ، تعداد دانش آموزان متوسطه ، کتب چاپی ، تعداد مجلات علمی ، مقالات علمی ، تحقیقات ، کنفرانس های علمی ، تعداد اختراعات و اکتشافات علمی .
د - صادرات علمی مانند : تعداد مقاله های چاپ شده در مجلات خارجی بویژه ISI ( 1 ) و یا کنفرانسهای بین المللی تعداد کتب چاپ شده در خارج ، تعداد دانشمندان در خارج از کشور ، تعداد

اختراعات ثبت شده در خارج از کشور ، تعداد دانشجویان خارجی در داخل کشور .
5- عوامل اجتماعی شامل :
الف- جمعیت تعداد ترکیب سنی ، طول عمر ، مرگ و میر عمومی ، مرگ و میر کودکان .
ب- درجه تجانس و وحدت ملی (دینی ، زبانی ، قومی و نژادی).
ج- رفاه اجتماعی : درآمد سرانه ، وضع درمان ، سطح برخورداری از مسکن ، سطح برخورداری از آب بهداشتی ، ترکیب جمعیت شهری و روستایی ، یا کالری مصرفی ، توسعه انسانی .
6- عوامل فرهنگی شامل :
الف- سطح فرهنگی : درجه سواد ، سرانه مصرف کتاب ، سرانه مصرف مطبوعات ، سرانه رادیو و تلویزیون ، سرانه کامپیوتر ، تعداد کاربرهای اینترنت ، نهادها و شبکه های خبری و اطلاع رسانی .
ب- خصوصیت و روحیه ملی : افتخارات ملی ، خصلت های ملی (سخت کوشی ، بردباری و ...) ، باورهای ملی .
ج- ایدئولوژی و اعتقادات ، ایمان و ایثار ملی .
د- میراث فرهنگی و تاریخی ملت و کشور .
7- عوامل نظامی شامل : کمیت و کیفیت نیروی انسانی ، تجهیزات ، وسایل و تجهیزات و تسلیحات ، کیفیت فرماندهی (استراتژی ، تاکتیک ها ، هنرهای رزم و...) کیفیت سازمان پشتیبانی و لجستیک ، ترکیب نیرو ، تعلیمات استراتژیکی ، نیروهای شبکه نظامی ، سهم بودجه نظامی در تولید ناخالصیهای ملی و نسبت نیروهای نظامی به طول مرزها ، نسبت بودجه دفاعی به طول مرزهای کشور.
8- عوامل فرامرزی رقبا و شرکای متحد بین المللی ، کفایت دیپلماتیک ، اتباع کشور در خارج از مرزها ، وضع همسایگان (قوی ، ضعیف ، دوست ، دشمن) حضور و نقش در سازمانها و نهادهای بین المللی ، روابط فرهنگی و نفوذ فرهنگی و ایدئولوژیک ، امنیت پیرامونی ، پایگاههای فرامرزی نظامی نفوذ رسانه های خبری منطقه ای و جهانی ، علائق و دلبستگی های ژئوپلیتکی .
9- عوامل و سرچشمه های فضایی مانند : پایگاههای فضایی ، ماهواره ها (مخابراتی ، تجسسی ، زمین شناسی) ، سفینه ها و سفرهای فضایی .(1)
عوامل تاثیر گذار در تقویت احساس اعتماد به نفس ملی و اقوام :
دین و مذهب
دین به عنوان یک عامل وحدت بخش محسوب می شود . کشور ایران با دارا بودن 98% مسلمان که اکثریت آن شیعه می باشند می تواند از این عامل به عنوان عامل مهم در جهت اعتماد به نفس ملی بهره برداری کند اما با توجه به اینکه از این جمعیت مسلمان اهل سنت تقریباً در مناطق مرزی مستقر هستندو این همسانی دینی در پهنه بیرونی کشور پیوستگی دارد که در صورت غفلت باعث کاهش همگرایی و ضعف اعتماد به نفس ملی می شود در این میان مفاهیم و آموزه های اسلام باعث تقویت حس همبستگی شده است بطور کلی هنوز در کشورهای جهان عامل مهم بشمار می رود و حتی در برخی کشورها اهمیت آن رو به افزایش است مانند نقش مذهب کاتولیک در تشکیل جمهوری ایرلند و جمهوری لیتوانی که همواره ادعای جدایی از اتحاد جماهیر شوروی را داشته و نیز نقش اسلام در ایجاد حکومتهای مسلمانان مانند پاکستان و جمهوری اسلامی کومور.(2)

نژاد
امروزه نژاد با توجه که اختلاط و امتزاج گسترده اقوام و افراد آن اصالت یکنواختی خود را از دست داده است و شاید بتوان گفت که دیگر نژاد خالص در میان ملت های جهان وجود نداشته باشد اما این عامل با توجه به باستان گرایی جدید می تواند عامل مورد توجهی باشد.(3)


معمولاً نخبگان قومی با دست یازیدن به این موارد درصدد استفاده های قومیتی می باشند .


زبان :
زبان از عوامل بسیار مهمی در جهت تدوین هویت ملی و تاریخی یک کشور دارد . زبان فارسی در میراث فرهنگی ایرانیان کارکردی بنیادین داشته است . این زبان ایران پس از اسلام را به ایران پیش از اسلام پیوند داده است(1)
گویشهای محلی متعلق به اقوام پیرامون ایرانی نیز از خانواده زبانهای ایرانی به شمار می روند و در این میان تنها زبان های آزاد و ترکمنی جزو خانواده آلتایی ، گروه ترکی و شاخه اوغوز (جنوب غربی) هستند در حالی که زبانهای فارسی ، پشتو ، کردی و بلوچی ، تاجیک ، اوستی ، گیلکی و مازندرانی از خانواده هند و اروپایی و زیرگروه هند و ایرانی و شاخه ایرانی هستند (2 )زبان فارسی با توجه به گستردگی و شمولیت آن در صده های اخیر توانسته عامل مهمی در افزایش همگرایی و به تبع آن اعتماد به نفس ملی شود .
آداب و رسوم اجتماعی
جشنها و مراسم به ویژه لباسهای ملّی و نهادهای مشترک مانند پرچم ، سرود ملی و بناها و حماسه های ملی از عوامل مهم ملیت به شمار می روند و وسیله همبستگی و نزدیکی افراد را فراهم می آورد البته امروزه با گسترش روز افزون ارتباطات دور و پیدایش ماهواره های فضایی و گسترش جهانگردی و سیاحت ، تماس ملتها با هم بیشتر شده است که تمام این عوامل و مولفه ها اگر به صورت ملی درآیند باعث تقویت اعتماد به نفس ملی شده اما با توجه به رشد ناسیونالیزم های قومی و تاکید آن بر محلی شدن و قومیتی شدن این آداب و سنن می تواند عامل خطرسازی باشد البته فرهنگ ملی باید بتواند تمام این خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم را به گونه ای هضم کند و آن را جهت دهد که در راستای منافع ملی درآید کشور ایران بدین لحاظ هویت فرهنگی مردم ایران به نوعی جنبه های عام و فراگیر فرهنگ و هویت گروههای قومی بوده که در گذر زمان شکل یگانه و فراقومی به اندازه یک ملت کهن یافته است از طرف دیگر هویت فرهنگی و ملی ایران چند گسترده ای است که هویت های محلی – قومی را در درون خود جای داده و عنصر قوام بخشیدن اقوام است . مثل مشروطیت ، انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع ملی از این نمونه اند . (1)
تاریخ مشترک
وجود یک تاریخ و حافظه تاریخی مشترک از تجارب تلخ و شیرین داخل فلات ایران باعث شکل گیری یک فرهنگ سیاسی خاص و تبدیل آن به وحدت ملی و شکل گیری نوعی خودآگاهی تاریخی شده است . ایرانیان ، مصریها و چینیها از این دسته اند .
اسطوره گرایی :
یکی از عواملی که سبب شده فرهنگ و هویت ایرانی منحل نشود اسطورهایش می باشد .(2) وجود اسطوره ها همیشه باعث دوام وبقا فرهنگ ها می شود و باید همیشه به آن تو جه داشت زنده کردن اسطوره هایی که سینه به سینه و از نسلی به نسل دیگر به ما منتقل شده اند می تواند باعث و عامل مهمی در همبستگی ملی باشد و ما را در جهت اعتماد به نفس ملی مد نظرمان یاری کند
سرزمین مشترک
وجود سرزمین مشترک از عوامل مهم همبستگی میان افراد است . مردمی که در یک سرزمین زندگی می کنند خواه و ناخواه با یکدیگر تماس حاصل کرده به تدریج همبستگی زبانی و فرهنگی پیدا می کنند ، اقلیت های نژادی و زبانی یک سرزمین در حالی سالها زندگی با اکثریت ، ویژگی های خود را تغییر می دهند . مثل ملت کانادا که از دو ملیت فرانسوی و انگلیسی تشکیل شده است . مردمی که در یک سرزمین زندگی میکنند از هر قومی که باشند تجربه تاریخی مشترکی دارند ، احساسات و جهان بینی مشترک و نیز دلبستگی ها ی قوی به سرزمین مشترک را در خود می پروراند و همین احساس تعلق به سرزمین مادری میهن دوستی(1) است میهن خواهی یا وطن دوستی فلسفه سیاسی ویژه ای نیست ، بلکه غریزه است که از حس اولیه تعلق داشتن به مکان و هویت ویژه آن و حس دفاع از منافع اولیه فردی در آن مکان ویژه ناشی می شود(2)..

تهدیدات بیرونی
تهدیدات بیرونی معمولاً باعث انسجام ملی یک کشور نسبت به دیگران می شود .پرفسور پیتر تیلورانگلیسی ایران را بهترین نمونه اینمعرفی میکند . اگر تلاش ایرانیان برای بازسازی ایران و ایرانی بودن در دوران صفوی در برابر خطر چیرگی عثمان ینبود شاید وضعیت امروه ما طور دیگری بود .(3).
آرمان سیاسی :
ملت ایران به ویژه در یک قرن اخیر و پس از یافتن نقش سیاسی ، آرمان سیاسی داشته و این آرمان مشترک عامل همگرایی و احساس اعتماد به نفس ملی شده است .
نتیجه گیری
مفهوم اعتماد به نفس ملی شاید مفهومی جدید باشد که برای اولین بار، در این تحقیق بیان شده است وباید با تحقیق و بررسی پختگی و رسایی بیشتری پیدا کند که این نکته جنبه نو آور بودن این مقاله را می رساند ، با بررسی عوامل وعناصر مهم در بحث اعتماد به نفس ملی اقوام، مجموعه دولت و حاکمیت باید با توجه کردن به خواسته ها و نیازهای مختلف اقوام به تقویت نقاط مشترک و کاهش تضادها پرداخته که بطور اختصار به آن اشاره شد .
عوامل و عناصر مهم اعتماد به نفس ملی اقوام یعنی سرزمین مشترک ، آداب ورسوم مشترک ،زبان مشترک ، دین و مذهب ، اسطوره گرایی ، نژاد مشترک ، مفاخر ملی و... می باشدکه هر کدام از اقوام ساکن در داخل کشور ایران با یک عامل یابیشتر از این عوامل و عناصر با بخش مرکزی فلات ایران و پیکره اصلی ملت دارای تجانس و مشابهت هستند که توجه به این عوامل می تواند در این مورد یارای تصمیمات ما در جهت تقویت حس اعتماد به نفس ملی در برخورد با مشکلات و معضلات کشور باشد






























منابع
1) میر حیدر، درّه (1381)،مبانی جغرافیای سیاسی،تهران:انتشارات سمت ،چاپ نهم.
2) حاقظ نیا ،محمد رضا و دیگران(1385)،«تأثیر جهانی شدن بر هویت ملی »،فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک ،تهران :انجمن ژئوپلیتیک ایران ، سال دوم،شماره سوم و چهارم.
3) حافظ نیا، محمد رضا(1381)،جغرافیای سیاسی ایران،تهران:انتشارات سمت ،چاپ اول.
4) مجتهد زاده، پیروز(1386)،دموکراسی و هویت ایرانی ،تهران:انتشارات کویر،چاپ اول.
5) خوبروی پاک ،محمد رضا (1380)،اقلیت ها،تهران :نشر پژوهش شیرازه ،چاپ اول.
6) مجتهد زاده، پیروز(1381)، جغرافیای سیاسی و سیاست جغرافیایی،تهران : انتشارات سمت،چاپ اول.
7) سیدا،محمد (1384)، 12 گام تااعتماد به نفس کامل ، تهران : انتشارات متین ، چاپ اول.
8) احمدی ، حمید (1379)، قومیت و قوم گرایی در ایران ، تهران :نشر نی ،چاپ دوم.
9)حافظ نیا، محمد(1385) ، اصول و مفاهیم ژئوپلیتیک ، مشهد : انتشارات پاپلی (وابسته به پژوهشکده امیر کبیرجهان)، چاپ اول.
10)محرمی ، توحید( 1383)،« هویت ایرانی اسلامی ما»، مجموعه مقالات هویت در ایران، تهران : پژوهشکده علوم انسانی و فرهنگی،چاپ اول.

11)آشوری ، داریوش (1376) ،ما و مدرنیت ، تهران : انتشارات موسسه فرهنگی صراط ، چاپ اول.
12 )احمدی، حمید (1383)،« هویت و قومیت در ایران»، مجموعه مقالات هویت در ایران،تهران: انتشارات پژوهشکده علوم انسانی ،چاپ اول.
13) حقدار علی اصغر (1380)، فراسوی مدرنیته،تهران : انتشارات رفیعی ، چاپ اول.
14)برگر، پیترلو لوکمان ، توماس (1375)، ساخت اجتماعی واقعیت ،ترجمه فریبرز مجیدی ، تهران : شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول.
15) قرخلو، مهدی(1382)،« تحکیم همبستگی ملی با تأکید بر عناصر جغرافیای فرهنگی »، پژوهشهای جغرافیایی تهران: ،مجله پژوهشهای جغرافیایی، شماره .6.
16) کاویانی ، مراد (1380)،بررسی نقش هویت قومی در اتحاد ملی مطالعه موردی قوم بلوچ ، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی ،تهران :دانشگاه تربیت مدرس.
17) تهرانیان ،مجید (1376)، «گفتمان قومی و بی نظمی نوین جهانی»،مجموعه مقالات کتاب سروش،تهران:انتشارات سروش ، جلد دوم.


18)دوورژه،موریس(1358)، اصول علم سیاست، ترجمه ابوالفضل قاضی ،تهران:شرکت کتابهای جیبی،چاپ اول.
19)پالمر ،مونتی واشترن، لاری(1367)،نگرشی جدید بر علم سیاست،ترجمه منوچهر شجاعی،تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل ،چاپ اول.
20) آراسته خو ، محمد (1369)، فرهنگ اصطلاحات علمی اجتماعی ، تهران : نشر گسترده ، چاپ اول .
21) کلایمررودی،کارلتون (1351)، آشنایی با علم سیاست ، ترجمه بهرام ملکوتی ، تهران: انتشارات کتابهای سیمرغ ، چاپ اول.
22)Max weber, Economy and society, New yor Bedminster 1978, qouted in C. Pierson, Opcit, , volume.
.ncarta.CD.2006(23















The factors and articles affective on national confidence of tribes

The purpose of this article is investgaton of factors and substances of national – confidence in relatin with tribes? perhaps Iran with its diffrent nations and tribes wich every one has its own specialneeds and wants ?should walk along?more difcult way in national level to rich to this self confidence .
In this artcle?we first explain the con cebt of politic?gover ment and identity.our view to ward con fidence is not personally andbut it includes a major and overall view which com in to exicetence by poleaes done be fore.
In fact?on theissue national self confidence?which has amodern concept?firsthave an internal look and thenit an xternal and international frame work . the factors and articles of self confidence in a national level?are very much which are pointed out in head lines ? but our emphesise is on checking The factors and articles affective on national confidence of tribes suchas?commom teretory ?common history ?common religion ?common language ?common race?common social traddituons and… . this article has been prepared with a analytical- diional method and by the of liberarn sowces hichhavedocumentaryinstinet .
Key words: national confidence? politic?politic identity?national identity ? integrationist.