معرفی رشته جغرافیای سیاسی - مقطع کارشناسی ارشد

کشورها و دولتها به عنوان پدیده ای سیاسی- فضائی در جهان واقعیتی غیرقابل انکار است که مطالعه آن موضوع جغرافیای سیاسی را تشکیل می دهد.
علاوه بر این تاثیر متقابل جغرافیا و سیاست و بازتابهائی فضائی آن در حوزه مطالعات جغرافیای سیاسی قراردارد. توسعه این گونه مطالعات و کشف قانونمندیها و مدلسازی روابط متقابل بین متغیرها و ابعاد آن دو می تواند راه را برای کاربردی کردن علم جغرافیای سیاسی بویژه در آمایش و ساماندهی سیاسی کشورها و فضاهای جغرافیائی همواره نماید.
همچنین تجریه و تحلیل جغرافیایی تحولات و بحران های جهانی و منطقه ای و درک صحیح از ماهیت و چگونگی رفتار سیاسی دولت ها در سطوح ملی ومنطقه ای و جهانی، و واگرایی و همگرایی آن ها، از آن حیث که دارای منشأ جغرافیایی و فضایی می باشند ضرورتی است که باید به دست جغرافیدانان سیاسی انجام می پذیرد.
کشور ایران در یکی از مناطق ژئوپلیتیکی و مهم جهان قرار گرفته و و یژگی های جغرافیایی آن همراه با مناطق پیرامون آن هم در شکل گیری سیاست های ملی و منطقه ای و جهانی آن تاثیر دارد و هم باعث گرایش سیاست های جهانی و دخالت در سرنوشت آن بویژه در دهه های اخیر شده و ایران و کشورهای منطقه را به یکی از مناطق حساس در دیپلماسی جهانی تبدیل نموده است.
ازآنجائی که تجزیه و تحلیل جغرافیایی مسایل ملی، منطقه ای و جهانی و نیز مسایل کشوری نیازمند متخصصین جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک می باشد و این امر می تواند درک درستی از آن را به دانشجویان مسئولان و مردم ایران به منظورتنظیم سیاست داخلی و خارجی خود بدهد، طراحی برنامه درسی واجرایی دوره های تحصیلی سطح عالی در رشته جغرافیای سیاسی ضروری به نظر می رسد.

تعداد واحدها

کل واحدهای درسی این دوره 32 واحد به شرح زیر می باشد:
1- دروس جبرانی 8 واحد
تبصره: دانشجویانی که دروس جبرانی را به نحوی گذرانده باشند و یا به تشخیص گروه جغرافیا معلومات کافی در ارتباط با آنها برخوردار باشند از گذراندن آن معاف خواهند بود.
2- دروس پایه 8 واحد
3- دروس تخصصی 18 واحد
4-پایان نامه 6 واحد
مجموع واحدها 32 واحد
پایان نامه
1- موضوع پایان نامه باید در زمینه یکی از موضوعات جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک با اولویت ایران مناطق پیرامون ان انتخاب گردد.
2- مراحل انجام پایان نامه و مراسم دفاع و نمره آن مطابق ضوابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود.
منابع آزمون کارشناسی ارشد: ضرایب و مواد آزمون رشته جغرافیای سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد به شرح جدول زیر است.
سازمان سنجش آموزش کشور موظف است ضرائب این جدول را در آزمون ورودی دانشگاهها اعمال نماید.
زبان تخصصی ضریب 2
فلسفه جغرافیا ضریب 1
آمار و احتمالات 1
مبانی جغرافیای سیاسی 3
جغرافیای سیاسی ایران 2